Markkinointiviestintää suunnittelevilla ja tuottavilla tahoilla on suuri vastuu siitä, millaista eläinkäsitystä markkinointiviestinnän keinoin luodaan ja ruokitaan. Tämän lisäksi myös jokaisen somemaailman kansalaisen on kannettava osansa vastuusta ja oltava tarkkana, millaisia meemejä, mainoksia ja eläinkuvia jakaa eteenpäin.
Helsingin yliopiston tuoreessa Yliopisto-lehdessä peräänkuulutetaan arvostuksen palautusta kotimaisille kaloille ja halutaan ne takaisin kansalaisten ruokapöytiin. Kalojen hyvinvointi unohtuu näissä keskusteluissa käytännössä aina ja niin näyttää käyneen tälläkin kertaa.
YLE:n Pikku Kakkosessa pyörivän ja YLE Areenastakin löytyvän Olivia-animaatiosarjan tuorein Olivia kouluttaa kissaa -jakso ilmestyi Areenaan 30.3.2020. Valitettavasti kyseinen jakso osoittautui eläimiin ja kissoihin liittyvän sisältönsä osalta täysin ala-arvoiseksi ja sai pohtimaan, miksi tällaisia ohjelmia nykyään enää ylipäätään tehdään, saatika koetaan tarpeellisiksi esittää lapsille?
Kalojen hyvinvointiin liittyvä keskustelu on Suomessa vielä lapsen kengissä. Keskustelun keskiössä on debatti kalan kyvystä kokea tietoista kipua. On ongelma, että kalojen kipukokemusta ei tunnusteta niiden ihmisten toimesta, joilla on suurin konkreettinen vaikutus kalojen hyvinvointiin. Toinen ongelma on, että kalojen hyvinvointiin liittyvä keskustelu on käytännössä typistynyt ikuisuusvääntöön kivusta, vaikka eläimen hyvinvointiin vaikuttaa tunnetusti moni muukin tekijä.
Olen vuosikausia pohtinut mielipidettäni eläintarhoista, pääsemättä mihinkään lopputulokseen. Aina kun vastaan tulee jokin eläintarhojen huonoista puolista, tulee toisaalta vastapainoksi esille myös jotain hyvää.